calibrero


Met alle opgedane indrukken van deze week, maakte Calimero een 'selfie'

Goedendag, ik ben Calimero!
Geweldig natuurlijk, maar 
óok ieder half uur even Calibrero 
Zonder dat word ik 'kanniemeero!

(-:

----

Wie veel prikkels te verwerken krijgt en daar accuraat en adequaat mee om wil gaan kan maar beter ook regelmatig bewust 'calibreren'.

De spectaculaire luchtshow van de Red Arrows, duur 18 minuten.
Een Air Traffic controller, moet na 20 minuten pauze nemen.
De spanningsboog van een mens, leert een docent bij didactiek, is 20 minuten....

Als je allerlei dingen snel achterelkaar en/of door elkaar eet/proeft/ruikt/voelt/hoort... kun je de nuances er niet meer uithalen!
(Probeer het maar).

Je 'moet' even op neutraal ( slokje water, stukje kaal witbrood, even stilte, even de ogen sluiten...) wil je echt 'goed' wijs kunnen worden uit wat je zoal waarneemt.

Natuurlijk kun je nog steeds eten, horen, kijken etc.
Maar dat is iets anders dan werkelijk proeven, luisteren en zien wat er is.

Wat zou er gebeuren als je dat helemaal niet doet?
Wat zou er gebeuren als je maar constant doorgaat met prikkels toelaten en proberen op te opnemen?

Ik heb zo'n idee dat het resultaat daarvan dagelijks ' on display' is, in iedere 'moderne' samenleving 'near you'.

Gisteren keek ik naar info over de enorme druk die er op de geestelijke (jeugd-) gezondheidszorg is momenteel, waardoor er nu gepoogd wordt 'te dweilen , terwijl de kraan wijd open staat'.
Stephen Fry gaf me een kijkje in de wereld van de volwassen GGZ.

En ja, de vraag die bij mij rijst is wel hoeveel van het 'moeten' toedienen labels ' mental, emotional and behavioral disorder zus-en-zo' aan steeds jongere en steeds meer mensen voortkomen uit te weinig (frequent en goed) calibreren.....

Ik heb wel een vermoeden dat een flinke 'Calibrero-campagne' die kraan met 'kanniemeero's significant gaat dichtdraaien, maar ook tot hoogwaardiger slagvaardiger hulp, zorg en begeleiding leidt.

Maar ja.. wie wil er nou horen dat je je mobieltje beter niet de hele dag aan bij je kan dragen?
Niet van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat je dag (en geest) volcontinu moet volplempen met activiteiten en 'zelfmedicatie' en zelfs in je offciele pauzes nog 'lekker' door-multitaskt ?
Als je dat allemaal niet meer zo kan doen dan  ...... heb je toch geen 'leven'?

Nee, tja... ach...... wat ik in de aflevering van Kassa zag en in de documentaire van Stephen Fry... dat kwalificeert nogal lekker als 'leven' dan zeker...?

Erg zuur grapje, op de rand van het betamelijke (gezien het leed erachter):
Dat ouders en kinderen inderdaad  in de rij staan voor de GGZ, betekent geloof ik niet dat ze dat zo'n populaire, ultiem begeerlijke service vinden om af te nemen....!

Enne.... ik zeg niet dat je al die dingen helemaal niet moet doen.
Ik raad alleen aan om dat calibreren (erg vaak) ook te doen!
Dat is echt iets anders.

En nee, dat is geen gemakkelijk pil die een ander voor je draait die jij simpelweg kunt kopen (al dan niet vergoed), innemen en dan de volgende seconde weer 'door'.
Maar het lijkt wel of de moderne mens dit 'selluf effe niets doen, compleet regelmatig afschakelen van alles en idereeen' als de 'bitterste pil' ziet die er maar te vinden is... levertraan.....(vies, ouderwets en yuk).

Tja.
Het collectieve geloof dat als je 'output' (naar eigen of andermans idee) nogal te wensen overlaat, dat je dan iets moet (innemen), iets moet slikken met een label... maakt volgens mij.....meer kapot dan je lief is.
Draai de inputkraan van prikkels eens wat vaker dicht.....lijkt me een stuk nuttiger en ..gratis voorhanden zonder wachtlijst.
--

O ja... voordat er een misverstand rijst op basis van het plaatje.
Moet je dan zo vaak gaan slapen?
Nee.
Calibrero slaapt niet, maar heeft zich wel even van alle prikkels afgeschermd en spant zich nergens voor in. Even plat op je rug liggen met je ogen dicht op een rustige plek (zonder elektromagnetische prikkels) , is wel heel geschikt om de geest weer 'leeg' te maken.

---
21/11-'17:
Er is ook een handige app voor.


Reacties